Get PJ Media on your Apple

Climategate: Faster and Faster, the Dominos Fall

With the revelation about the cherrypicked Russian stations (plus six other freshly, independently discovered problems), the real story of how we got here just took a shape.

by
Charlie Martin

Bio

December 17, 2009 - 10:00 am
Page 1 of 2  Next ->   View as Single Page

The Climategate files were made public just a month ago, and the email messages that were revealed have already had real impact. The emails show us scientists being petty and political, even corrupt. Suppressing dissenting science and perhaps even violating the law to prevent data from being shared with the rest of the world. They show us people with failings, egos against egos. But the emails themselves aren’t enough to call the overall science of CO2-driven, human-caused climate change into question.

The Climategate emails, however, make up only five percent of the Climategate files. The other 95 percent, the programs and data and documents, are where the real story is hiding. That story has begun to come out, in several independent analyses of the data we have, using hints from the emails and from other files and raw data that is available from other sources.

A story is beginning to take shape. This story broke into the world media Wednesday. An article in RIA Novosti, the Russian state-owned news service, states:

On Tuesday, the Moscow-based Institute of Economic Analysis (IEA) issued a report claiming that the Hadley Center for Climate Change based at the headquarters of the British Meteorological Office inExeter (Devon, England) had probably tampered with Russian-climate data.

The article reports that the IEA had taken a new look at the data used in the Intergovernmental Panel for Climatic Change (IPCC) reports. These reports, which became the basis for warnings of dramatic human-caused global warming that led to calls for extensive regulation and to the current climate change conference in Copenhagen, are based on world temperature estimates using measurements from thousands of reporting sites throughout the world.

Novosti reported that the data used for temperature measurements in Russia appeared to have been carefully chosen from the warmest reporting sites. If an average were taken over all Russian reporting sites, then there was little or no warming to report.

Using only the sites chosen for the IPCC reports, Russia instead showed significant warming, with a “hot spot” over Eastern Siberia.

This story turned out to fit neatly with some of the CRU emails. As Steve McIntyre discusses at Climate Audit, one email from Phil Jones to Michael Mann says:

Recently rejected two papers (one for JGR and for GRL) from people saying CRU has it wrong over Siberia. Went to town in both reviews, hopefully successfully. If either appears I will be very surprised, but you never know with GRL.

So here’s a puzzle. What papers is Jones referring to, and how did they claim CRU had it “wrong over Siberia”?

While the Novosti report has gotten the most attention, it’s not the only such report. The Climategate files forced the UK Meteorological Office to make at least part of their raw data available. One of the first was Willis Eschenbach, at Watts Up With That. Read the whole discussion and also Eschenbach’s answer to a critique published in the Economist for the details, but here is the “money shot”:

download

In this figure, the blue line is the raw data. The black line is the adjustments that had been applied to that data, and the red line is the result following the adjustments.

Click here to view the 82 legacy comments

Comments are closed.